Op zaterdag 11 maart verzamelen liefhebbers van de Zeeuwse kust zich op de Brouwersdam (hier). GroenLinks Zeeland organiseert een ‘kust-meetup’: een ontmoeting over het belang van de Zeeuwse kust. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren spreekt graag met watersporters, de politiek, natuurliefhebbers, ontwikkelaars, burgers, de recreatiesector enz. Iedereen heeft wel een mening over de kust. GroenLinks roept op: laat zien dat je hart hebt voor de kust en kom naar de Brouwersdam.

De meetup wordt afgesloten met een openbare surfclinic. Liesbeth van Tongeren doet ook een duik op de golven en stapt op het surfboard. Hoe sportief is dat! En wie durft, surft lekker mee.

Zorgen om de kust

Veel Zeeuwen, en ook toeristen van buiten de provincie, maken zich zorgen over de bouwplannen langs de kust. Een golf aan plannen is in voorbereiding. Worden al die plannen uitgevoerd, dan verdwijnt het ongerepte karakter van de prachtige Zeeuwse kust en het achterland. Rust, weidsheid, donker en stilte zullen in rap tempo afnemen.

Coalitie Bescherm de kust kwam in actie en meer dan 107.000 bezorgde burgers sloten zich aan en lieten zich horen. Provincie Zeeland ging voortvarend aan de slag met een Kustvisie en landelijk wordt een Kustpact gesloten. Maar daarmee zijn we er nog niet; een visie of een pact is mooi, maar het is nog geen beleid. Wat doen gemeenten en provincie tot die tijd, een pas op de plaats?

Er is veel maatschappelijke onrust, zo ook over plan Brouwerseiland. Het plan is vele maten te groot voor Zeeland, vinden al bijna 16.000 burgers. Privé-stranden voor mensen die er maar een paar weken per jaar zijn… is dat wat we willen?

GroenLinks denkt van niet; laat de kust met rust. Kostbare natuur en landschap gaan voorgoed verloren als Brouwerseiland er komt. Bovendien: er is al meer dan genoeg verblijfsaccommodatie. Meer erbij betekent bouwen voor leegstand. Ons pleidooi is daarom ook om eerst de bestaande recreatievoorzieningen te verbeteren voordat er weer nieuwe gebouwd worden.

We hopen dat u komt, met familie, vrienden en buren. Van harte welkom!

• Datum: zaterdag 11 maart 2017
  • Locatie: de Brouwersdam, duiklocatie Haven Middelplaat