Borssele’s sloop = Zeelands hoop. Actie bij AVA Delta

Op woensdag 25 mei vindt de aandeelhoudersvergadering van het Zeeuwse energiebedrijf Delta plaats. WISE, Greenpeace, Laka, Stop Borssele, Benegora, de Zeeuwse Milieufederatie en GroenLinks Zeeland zijn er bij.

Delta zit dik in de knoei en wordt in delen opgeknipt en verkocht. Maar... het bedrijf is ook voor 70% eigenaar van kerncentrale Borssele. En die wil niemand kopen. De centrale draait met zwaar verlies en moet in de komende jaren grote bedragen investeren om aan de door de overheid vereiste veiligheidsnormen te blijven voldoen. Dat geld is er eigenlijk niet. Bovendien hebben WISE en Greenpeace nu een handhavingsverzoek lopen bij de toezichthouder, de ANVS. Hierin eisen ze sluiting van de kerncentrale Borssele zolang er nog geen tweede, apart aangelegde, noodstroomvoorziening naar het vaste elektriciteitsnet is gerealiseerd. Elke kerncentrale dient die te hebben voor het geval de eerste vaste lijn, door wat voor oorzaak dan ook, uitvalt.

Op 25 mei bieden genoemde organisaties de aandeelhouders van Delta (dat zijn de provincie Zeeland en alle Zeeuwse gemeenten) een reuzegrote sloophamer aan onder het motto: Borssele's sloop = Zeelands hoop. De kerncentrale is een blok aan het been en dreigt het hele bedrijf mee te sleuren de afgrond in. Er wordt al maanden met minister Kamp (EZ) onderhandeld over een 'oplossing'. De centrale mag niet verkocht worden aan een buitenlandse partij, Nederlandse energiebedrijven hebben geen enkele belangstelling en de aandeelhouders hebben geen zin om steeds maar weer geld in de verlieslatende centrale te pompen. Zeker niet als er voortdurend discussie is over de veiligheid van de centrale. Sluiten en snel ontmantelen biedt Zeeland de beste kansen op het overeind houden van (hoogwaardige) werkgelegenheid in de nucleaire sector. Wettelijk is vastgelegd dat de kerncentrale direct na sluiting ontmanteld moet worden. Wereldwijd zijn er nog maar minder dan 10 kerncentrales daadwerkelijk ontmanteld. Wie nu kennis en ervaring opdoet, heeft wat te bieden in een forse groeimarkt; de komende decennia zullen wereldwijd honderden kerncentrales gesloten worden. Zeeland, tel je knopen; ga Borssele slopen!

Belangstelling om er woensdag bij te zijn? Stuur een mailtje aan WISE